ارتقای  سبک زندگی سالم در خوابگاه

با ورود به خوابگاه سبک زندگی دختران متفاوت خواهد شد. بسیاری از کارها، مسئولیت­ها و و ظایفی که قبلا در محیط خانه و با همکاری دیگر اعضای خانواده انجام می­شد؛ اکنون باید توسط خود فرد و به تنهایی انجام شود. لذا باید نسبت به این تغییرات آگاه و هشیار شد و به طور جدی خود را برای ساختن یک زندگی مستقل آماده کرد. دختران دانشجو و ساکن در خوابگاه­ با زندگی در خوابگاه باید برای ایجاد یک سبک زندگی عالی و منحصر به فرد و در عین حال مستقل برنامه ریزی کنند. و این چنین شرایط زندگی در خوابگاه را به یک فرصت استثنایی برای ارتقای رفتارها و شخصیت خود تبدیل کنند. دخترانی که در خوابگاه زندگی می­کنند باید در نظر داشته باشند که شیوه زندگی سالم منجر به ارتقای سلامتی آن­ها می­شود. هدف ما از ذکر چنین مطالبی این است که دختران دانشجو و کارمند باید در نظر داشته­ باشند که به محض ورود به خوابگاه باید به فکر توانمند ساختن خود باشند وشیوه زندگی خود را اصلاح کنند. همچنین کنترل بیش­تری روی سلامتی خود داشته باشندتا از سلامتی کلی خود لذت ببرند و به زندگی سالم خود ادامه دهند. و به این شکل است که خوابگاه با فراهم کردن شرایط جهت اصلاح رفتار افراد،تنها جایی است که  می­تواند دختران را جهت ارتقای سبک زندگی سالم سوق دهد.

 سبک زندگی سالم  شامل تقویت و رشد روحی و روانی خود، احساس مسئولیت در قبال حفظ سلامتی خود و محیطی که در آن زندگی می­کنیم (این محیط می تواند خانواده ، خوابگاه و در نگاهی بزرگ­تر جامعه می­باشد.)، حفظ روابط بین فردی جهت ارتقای بعد اجتماعی خود، مدیرت استرس در جهت پیشگیری از از بیماری­های جسمی و روانی، انجام فعالیت­های فیزیکی و رعایت رژیم غذایی سالم است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده­است که ۶۰ درصد کیفیت زندگی و وضعیت سلامتی یک شخص به رفتار و شیوه زندگی او بستگی دارد.

 در این نوشتار سعی بر آن داریم  که توصیه های جهت ارتقای سبک زندگی سالم در خوابگاه  را با توجه به مطالعات انجام شده و معیارهایی که در بالا جهت رشد سبک زندگی سالم ذکر کردیم را عنوان کنیم.

 

رشد روحی:

جهت رشد روحی و معنوی خود یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشیم این است که ارتباطات خود را با دنیای کائنات و معنویات بیش­تر کنیم. در مقابله با مسائل و مشکلات خود را نبازیم، بلکه  به فکر قوی تر کردن خود و توانمند ساختن روحیات خود باشیم و به مشکلات به عنوان یک چالش نگاه کنیم. و در نظر داشته باشیم که آدم­های بزرگ از دل مشکلات و سختی­ها به آدم­های بزرگی تبدیل شدند.

 

مسئولیت ­پذیری بهداشتی:

با صحبت کردن با دیگر ساکنین خوابگاه آن­ها را نسبت به ضرورت رعایت  بهداشت جمعی آگاه کنیم . و در این رابطه باهم جهت ارتقای معیارهای سلامت گام بر داریم. در مبحث­های آینده به نکات بهداشتی لازمه زندگی سالم در خوابگاه با جزئیات بیش­تری خواهیم پرداخت.

 

روابط بین فردی:

از آنجا که در رابطه با تقویت روابط بین فردی سخن بسیار است. لذا  در این رابطه پیشنهاد می­شود به کتاب­های تقویت مهارت­های فردی مراجعه کرد.

 

مدیریت استرس:

روش های متعددی برای مدیریت کردن و کنترل کردن استرس وجود دارد. اما  یکی از مزایایی که در خوابگاه وجود دارد این است که  از آنجا که همگی افراد در یک برهه سنی قرار دارند و همگی با چالش­های مشابهی در زندگی مواجه هستند .می­توان با هم صحبتی وهم دلی کردن با هم استرس­های روزانه خود را برطرف کرد و به یکدیگر قوت قلب داد.

 

 

 

فعالیت فیزیکی:

با شروع زندگی در خوابگاه  فعالیت فیزیکی و ورزش را فراموش نکنید و با بحث و تبادل نظر برای انجام ورزش­های گروهی با یکدیگر برنامه ریزی کنیم.

 

 

 

 

تغذیه سالم

 بررسی ها نشان می­دهد همزمان با شروع زندگی در خوابگاه ممکن است بسیاری از دختران در حاضر کردن صبحانه خود کاهلی کنند و بنابراین مواظب باشید که حتما صبحانه را فراموش نکنید و با تنظیم برنامه  زمان خواب و بیداری خود قبل از شروع برنامه­ های روزانه خود صبحانه بخورید.

از همه گروه­های مواد غذایی استفاده کنید. لبنیات، سبزی ها و میوه های تازه را حتما در برنامه غذایی خود قرار دهید وکمتر از غذاهایی مثل سوسیس و کالباس استفاده کنید. می توانید دستور العمل های پخت بسیاری از غذاهای راحت و آسان پخت و در عین حال سالم را در اینترنت جست وجو کنید.

 

 

 

 

همچنین تحقیقات در زندگی خوابگاهی نشان داده است که ۷۵ درصد اقامتگران در خوابگاه روزانه حداقل سه لیوان چای مصرف می­کنند. پس در نظر داشته باشید که به جای مصرف این مقدار از چای می­توان از انواع نوشیدنی­های مختلف و دمنوش­های گیاهی استفاده کرد.